Geloof en gerechtigheid


[Rom. 4:5] Maar als iemand zelf niets inbrengt, maar wel zijn vertrouwen stelt in Hem die de schuldige vrijspreekt, dan wordt zijn vertrouwen hem als rechtvaardigheid toegerekend.(NBV21]

Lezen: Rom.4:1-11

Deze tekst, vandaag uit de NBV21, gisteren gepresenteerd aan onze Koning, zou wel eens tot misverstanden kunnen leiden, als je hem uit het verband haalt. Daarom heeft de NBV21 het goed vertaald. Wie niets inbrengt, in de HSV staat ‘wie niet werkt’ en dat zou dus die verwarring teweeg kunnen brengen

Maar wie niets inbrengt, zoals mijn moeders zaliger altijd zei: ‘je hebt niets in te brengen dan lege briefjes.’ En zo is het, we worden om niet gerechtvaardigd, door geloof (onze plicht) uit genade, Gods geschenk.

Dan wordt dus ons geloof gerekend tot gerechtigheid, al onze zonden weggewassen en zijn we schoon als pasgeboren babies. Maar dat betekent niet dat we niet moeten werken. Want rechtvaardiging is nog geen heiliging. God vraagt van ons een Heilig leven en om dat te kunnen hebben we de Heilige Geest zo nodig. Want we mogen beslist niet lichtvoetig met het offer van de Here Jezus omgaan, het kost ons niets, maar Hem alles! Uit liefde, uit dankbaarheid dienen we dus een heilig leven te leiden, niet zoals de wereld dat invult, maar naar de normen en maatstaven van Gods Woord!

Wees heilig, want ik ben heilig, zegt God Zelf. Dat kan soms een offer zijn en een proces, maar laat het in ieder geval onze intentie zijn en laten we niet vergeten dat de Helper bij uitstek, de Heilige Geest ons dat wil leren. Hoe meer wij Hem de ruimte geven om dat te doen, hoe meer het ook zal lukken!

Gebed: Heilige Geest van God, ik kies ervoor om een heilig leven te leiden, ik bid dat U mij dat leert, door Uw Woord en helpt door Uw Geest

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: