Ik en mijn huis


Maar als het in uw ogen kwalijk is de HEERE te dienen, kies voor u heden wie u zult dienen: óf de goden die uw vaderen, die aan de overzijde van de rivier woonden, gediend hebben, óf de goden van de Amorieten, van wie u het land bewoont. Maar wat mij en mijn huis betreft, wij zullen de HEERE dienen!’ Jozua‬ ‭24:15‬ ‭HSV‬‬

Lezen: Jozua 24:13-18

Het hangt hier in grote etters aan de muur, in het engels, Me and my house, we will serve the Lord. Een kado wat we destijds kregen van de Alpha-groep die we toen leiden n.a.v. ons huwelijksfeest. En het is een proclamatie in de hemelse gewesten, iedere dag met kracht en overtuiging uitgesproken, tegen feiten in soms, dat mijn hele gezin, kinderen, schoonkinderen en kleinkinderen op een dag de Here zullen dienen.

Jozua staat op het punt dat bijna het gehele land is ingenomen en hij ziet de bui al hangen. Het hele boek Richteren getuigt dat hij gelijk krijgt, het gaat Israel niet lukken om JHWH te dienen, want al snel lopen ze de andere afgoden achterna. Maar dan doet hij deze krachtige belofte en proclamatie: Ik en mijn hele huis, wij zullen JHWH dienen. JHWH, de God, Die er is, in voor en tegenspoed, Die Zich laat gelden en geen andere goden naast Zich duldt.

Het is een wilsbesluit, van Jozua, als zichzelf, maar ook voor zijn hele gezin. Als ik deze tekst proclameer, doe ik er altijd de tekst achter, die Paulus tegen de gevangenbewaarder in Filippi uitsprak: want ik vertrouw op de Here Jezus met mijn hele hart en daarom ben ik gered, ik en mijn hele huis (Hand.16:31)

Weet je, proclamatie is krachtig, je leest het, je spreekt het uit, en je hoort het weer en, de geestelijke wereld hoort het ook. Als nog niet je hele gezin bekeerd is, raad ik je dan ook aan deze proclamatie iedere dag te herhalen, totdat het zover is!

Het is ook en belofte. Want geloof ik in een generatievloek, ik geloof ook in een generatiezegen: die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die mij iefhebben en die mijn geboden onderhouden….

God is een God van generaties, van geslachten. Hij werkt door, door de gebeden en proclamaties van ouders voor hun kinderen, van opa’s en van oma’s. Laatst mochten we een jongeman tot de Heer leiden, die vertelde dat hij een oma had, waarvan hij wist dat ze voor hem bad. Heerlijk is het dan om zo’n gebed voor je ogen in vervulling te zien gaan. Het is een belofte, het is een proclamatie. Met Israel ging het fout, ze zeiden wel dat ze het zouden doen, maar ze deden het niet.

Wij hebben de opdracht, om naast het proclameren, het ook voor onze (klein)kinderen uit te leven. Dat het dienen van God niet saai is omdat je je moet houden aan allemaal regeltjes, maar omdat je een relatie hebt met de levende God! En dat het superspannend is, iedere dag opnieuw!

—————————————————-—————————————————————

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://atomic-temporary-22946358.wpcomstaging.com/preken/

* Ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

* De Opfrissers zijn ook in boekvorm verkrijgbaar in de webshop: http://arbido-webshop.nl/

* Je kunt mij ook boeken als spreker in je kerkdienst of voor de workshop doeltreffend bidden. Kijk op http://ariedepaauw.nl/

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

Plaats een reactie